نرم افزار حسابداری محک

اطلاعات پایه – بخش یک

برای شروع به کار با هر نرم افزار مالی باید یکسری داده و اطلاعات را در ابتدا داخل آن وارد کرد، در نرم افزار حسابداری محک باید وارد قسمت اطلاعات پایه شد و هر قسمت را با توجه ب نیاز تکمیل کرد که در ادامه به توضیحات آنها خواهیم پرداخت.

اطلاعات اشخاص

در این قسمت شما می توانید تمامی اشخاصی که به هر نحو و هر شکلی با آنها در ارتباط هستید را در نرم افزار گروه بندی کرده و وارد کنید، به عنوان مثال می توانید یک گروه را برای مشتریان خود بسازید و اختصاص دهید.

گروه دیگر را برای کارکنان، یا فروشندگان و… همچنین زمانی که میخواهید اطلاعات هر شخص را در نرم افزار حسابداری محک وارد کنید، قسمت هایی مانند نام خانوادگی، حقیقی یا حقوقی بودن وی، نام شرکت، کد شخص و… را می توانید تکمیل کنید.حتی می توانید تصویر برای یک شخص حقیقی و یا لوگو یک شخص حقوقی را در ثبت مشخصات وارد کرد. آدرس، تلفن، شهر و یا حتی توضیحات خاصی اگر لازم است برای آن شخص وارد نمایید در این تب وجود دارد.

در صورتی که نیاز است اطلاعات بیشتری را از شخص در نرم افزار حسابداری وارد نمایید، میتوانید وارد تب دوم یعنی اطلاعات تکمیلی شوید و مشخصات دیگری مثل کد اقتصادی، شماره فکس، آدرس دوم، شماره یا شناسه ملی و آدرس ایمیل را وراد نمایید. این صفحه به شکلی طراحی شده است که اگر در لیست کارکنان شما ویزیتور هم حضور دارد میتوانید مشخصاتش را در این قسمت وارد نمایید، کد ویزیتور به او اختصاص دهید و حتی درصد ویزیتوری را مشخص نمایید.

وارد کردن شماره حساب و شماره کارت و حتی ورود اطلاعات لوکیشن با عرض و طول جغرافیایی، درصد تخفیف، درصد کرایه حمل که مختص به رانندگان وسایل نقلیه می باشد از دیگر قسمت های ثبت مشخصات نرم افزار حسابداری محک می باشد.

نرم افزار حسابداری محک -اشخاص

بانک ها

در این قسمت می توانید بانک های خود را تعریف کنید، شاید شما چندین حساب در بانک های مختلف داشته باشید، میتوانید تمامی آنها را در نرم افزار جسابداری محک تعریف کنید و آنها را همواره زیر نظر داشته باشید.

درآمد ها

شما ممکن از راه مختلفی کسب درآمد کنید لذا می توایند تمامی این موارد را در گروه های مورد نظر خود دسته بندی نمایید، مانند درآمد های عملیاتی، درآمدهای غیر عملیاتی، درآمد های حقوق و دستمزد و هر گروه دیگری که مناسب تجارت شما می باشد.

شما با این کار در زمان فاکتور زدن به راحتی منبع درآمد را مشخص می نمایید و دیگر نیاز به وارد کردن مجدد تمامی این جزئیات نمی باشد و در واقع این قسمت از نرم افزار حسابداری محک بسیار کار شما را تسهیل کرده و سرعت می بخشد. اگر در این صفحه گزینه جدید را بزنید، گروه، نام، کد و مبلغ این درآمد را می توانید ثبت کنید.

کالاها

همانطور که از نام آن پیداست کالاهای شما در این قسمت از نرم افزار حسابداری محک ثبت می شوند، شما می توانید آنها را گروه بندی کنید و همینطور می توانید نام، موجودی و واحد آنها را تعریف نمایید. در این صفحه اگر گزینه جدید را بزنید موارد بالا را از شما می پرسد همچنین مواردی همچون شاخص کالا، حداقل موجودی، انبار، مقدار اول دوره، قیمت اول دوره، همچنین قیمت مصرف کننده را در تب اول یعنی عمومی وارد کنید.

در تب دوم یعنی تعیین قیمت می توانید موارد مربوط به قیمت و نحوه آن را تغییر دهید و نهایتا در تب سوم یعنی  تکمیلی میتوانید وزن، عرض، طول، ارتفاع کالا، برچسب، و مکان کالا را وارد نمایید و نوع دارایی را انتخاب نمایید.

در قسمت انبارها می توانید انبار های خود را تعریف نمایید، نکته اینکه نرم افزار حسابداری محک قابلیت چند انباره دارد و به راحتی می توانید چندین انبار را مدیریت کنید. گزینه صندوق هم در این صفحه وجود دارد و میتوانید صندوق را تعریف کنید.

نرم افزار حسابداری محک-کالاها
چکهای دریافتی

تمامی چک هایی که شما از مشتریان خود دریافت می کنید را می توانید در این قست وارد نمایید، اگر گزینه چک دریافتی جدید را در قسمت پایین صفحه انتخاب نمایید یک صفحه جدید باز می شود که اطلاعات آن چک را از شما می پرسد. در قسمت اول نام بانک صادر کننده چک را وارد می نمایید، شعبه، تاریخ سر رسید، شماره چک، مبلغ، ردیف، شماره حساب، تاریخ دریافت، محل قرار گرفتن چک که می تواند داخل گاوصندوق یا منزل یا محل کار باشد.

همچنین فیلد های توضیحات، شرح وضعیت و پرداخت کننده چک که قبلا باید او را در قسمت اشخاص وارد می کردید را می توانید در این بخش از نرم افزار حسابداری محک پر کنید. زمانی که شما تمامی چک های دریافتی خود را وارد کردید همه آنها در بخش چک های دریافتی لیست می شوند و شما با مراجعه به این قسمت می توانید مشاهد و یا جستجو انجام دهید و چک مد نظر خود را روئیت نمایید.

چک های پرداختی اول دوره هم دقیقا به همین صورت می باشد. لازم به ذکر است شما حتی می توانید در قسمت دیگری به نام دسته چک، تمامی دسته چک های خود را در نرم افزار حسابداری محک وارد نمایید.

نرم افزار حسابداری محک -چکهای دریافتی

هزینه ها

هر تجارت و کسب و کاری همواره هزینه هایی را به دنبال دارد که جهت مدیریت آنها باید در قسمت هزینه های نرم افزار حسابداری محک آنها را وارد کرد، در این بخش شما می توانید آنها را گروه بندی کنید و هر هزینه را داخل گروه خود بگذارید. به عنوان مثال هزینه های توزیع و فروش، هزینه های مالی، هزینه های جاری، هزینه های حقوق و دستمزد و… به عنوان مثال هزینه هایی مانند عوارض و مالیات، اجاره، قبوض و کالای مصرفی همه می توانند در گروه هزینه های جاری قرار گیرند.

کدهای حسابداری

اولین قدمی که یک حسابدار در شروع کار خود بر می دارد تعریف کدینگ های حسابداری می باشد، چرا که این کار دقیقا پایه و اساس اصولی مسائل حسابداری یک تجارت می باشد.

یک نرم افزار حسابداری زمانی می تواند یک عملکرد صحیح داشته باشد که یک فلوچارت صحیح برای آن نوشته شود، جهت انجام این مهم در ابتدای استقرار حسابداری، حسابدار باید کدینگ استاندارد مورد نیاز مجموعه خود را طراحی کرده و آنرا روی سیستم اجرا نماید.

از مهمترین دلایل کدینگ این است که در مراحل بعدی برای ثبت و گزارش گیری اسناد مالی مشکلی پیش نیاید. در نرم افزار حسابداری محک شما می توانید از قسمت اطلاعات پایه وارد این بخش شوید و به راحتی کدینگ خود را تعریف نمایید. در نوشته بعدی این مورد را بیشتر تشریح می کنیم.

نرم افزار حسابداری محک-کدینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست